DESIGN & TRENDIT

Electrolux Design DNA - Tuoksu

"Tuoksu on välttämätön koko tuotekokemukseen, koska aistit ovat yhteydessä toisiinsa", sanoo Electroluxin suunnittelija Serena Wu. Liity tähän lumoavaan tuoksujen maailmaan ja huomaa, miten Electrolux pystyy vuorovaikutuksessa tuoksujen kanssa nostamaan käyttäjäkokemusta.

Serena ohjaa meitä tuoksujen maailmaan ja opastaa miten tuoksuja hyödynnetään suunnittelussa lisäämään laatua, tuoreutta, kestävyyttä ja paljon muuta. Ne ovat tuotteidemme yksi tärkeä osa yhdessä moniaistista käyttökokemusta.

Tuoksu on yksi design-elementti, jota ei voida vain "lisätä" kodinkoneisiin. Pikemminkin se on elementti, joka muodostuu tuotteidemme käytön mukaan. Tämän elementin potentiaalin optimointi vaatii tutkimusta, suunnittelua ja laajaa testausta.

"Tuoksut ovat tärkeitä koko tuotekokemukselle, koska aistimme ovat yhteydessä toisiinsa."

— SERENA WU, SUUNNITTELIJA ELECTROLUXILLA

Se on subjektiivista

Ihmiset havaitsevat eri ominaisuuksia tietyistä hajuista, kuten intensiteettitasoja ja aromeja. Ne puolestaan vaikuttavat käsitykseen tuotteen ominaisuuksista. Esimerkiksi käsitys kestävyydestä, luotettavuudesta ja puhtaudesta voi välittyä joko negatiivisesti tai positiivisesti tiettyjen tuoksujen avulla.

Electroluxille tämä on haaste, jota ei voida sivuuttaa. Haluamme käyttää tuoksuja tarinan kertomiseen tai assosiaatioiden herättämiseen. Tämä voi kohottaa tuotteidemme käyttökokemusta toimimalla sopusoinnussa muiden suunnitteluelementtien kanssa, ja se voi saada tuotteiden käytön tuntumaan palkitsevammalta.

Ammattitaitoinen tiimi

Suunnittelijamme työskentelevät ammattilaisten kanssa hajottaakseen tuoksuja kaikkiin kemiallisiin komponentteihin koko tuotevalikoimassa parhaiden tuloksien saavuttamiseksi. Kun komponentit ovat tasapainossa eikä mikään niistä ole selkeästi hallitseva, tiimi voi tehokkaammin räätälöidä tuoksun välittymistä, kuten poistaa ei-toivottuja hajuja tai stimuloida positiivista assosiaatiota kyseiseen kokemukseen.

Ajattele jääkaappia, joka avautuu raikkaalla ja kutsuvalla tunteella tai astianpesukonetta, joka avataan ohjelman päätyttyä, jolloin käyttäjää tervehtii puhtauden ja hygienian tunne. Haluamme parantaa ihmisten jokapäiväisiä kokemuksia tuotteidemme avulla.

"Tuoksu on niin voimakas aisti", Serena sanoo. "Saamme yhteyden kuluttajiin."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • Kaksi kättä kosketusnäytöllä
    Electrolux Design DNA - Muoto

    Muotojen, kuten puhtaiden linjojen ja silhouettien tarkoitus on rakentaa harmonisia suhteita esineiden, käyttäjien ja niiden ympäristöjen välille.

  • Kaksi miestä tutkii värikarttaa
    Electrolux Design DNA - Liike

    Olemme päivittäin vuorovaikutuksessa tuotteiden kanssa, kun avaamme luukkuja, vedämme laatikoita ja painamme painikkeita. Liikkeet, kuten vierittäminen ja pyyhkäisy ovat meille arkipäivää käyttäessämme digitaalisia näyttöjä.

  • Mies katsoo jääkaappiin
    Electrolux Design DNA - Valo

    Electroluxin suunnittelija Martin Svalander vie sinut todella valaisevalle matkalle. Tutustu siihen, miten hänen henkilökohtaiset inspiraationsa ja ammattimaiset menetelmänsä muodostavat hänen lähestymistapansa tärkeään, mutta usein aliarvioituun suunnitelun osa-alueeseen eli valoon.

Oletko valmis aloittamaan seuraavan projektisi?

Asiantuntijatiimimme on omistautunut auttamaan sinua sekä muuttamaan visiosi merkittäviksi saavutuksiksi.

Ota yhteyttä